بررسی ویژگی های تزیینات خنجرهای دوره صفوی
پایان نامه
- وزارت علوم، تحقیقات و فناوری - دانشگاه هنر - دانشکده هنرهای کاربردی
- نویسنده سیمینه صادقی پور خامنه
- استاد راهنما محمدتقی آشوری
- سال انتشار 1394
چکیده
از گذشته های دور و به خصوص به دلیل موقعیت ویژه استراتژیکی فلات ایران، هنر ساخت خنجر و تیغ در ایران رواج داشته و همین امر موجب شد تا این کشور به سطح بالایی در مهارت ساخت سلاح به ویژه خنجر و شمشیر برسد؛ به گونه ای که در دوره صفوی خنجرهای ایرانی در سراسر دنیا زبانزد بوده و این ویژگی را نه فقط به خاطر کیفیت آن، بلکه مرهون تزیینات و آرایش به کار بسته بر آن ها نیز بوده است. با توجه به تغییرات زندگی امروزی و از رونق افتادن ایه هنر، بازبینی و دقت در آن، لازم و ضروری به نظر می رسد. از همین رو تلاش شد تا ضمن گردآوری مجموعه ای از تصاویر خنجرهای ارزشمند دوره صفوی، بررسی تزیینات خنجرهای این دوره به منظور ایجاد شناخت بهتر نسبت به نقوش و شیوه های تزیین به کار رفته در آنها به عنوان هدف اصلی این پژوهش در نظر گرفته شود. روش به کار رفته در این پژوهش تحلیلی-توصیفی است و در راستای انجام این پژوهش و دستیابی به اهداف آن از منابع مطالعاتی شامل کتاب، مقاله های داخلی و خارجی و اینترنتی معتبر اعم از اطلاعات موزه های سایر کشورها استفاده شد. در ادامه روند پژوهش، جهت تکمیل اطلاعات و دریافت تصاویر کامل تر به مکاتبه با موزه ها و مجموعه های خارجی پرداخته شد. بخشی از پژوهش نیز به صورت میدانی بوده و در قالب مصاحبه با کارشناسان در زمینه های گوناگون از جمله قلمزنی، طلاکوبی، ساخت خنجر و خط شناسی انجام شد. با بررسی نمونه خنجر های دوره صفوی و پس از انجام مطالعات مربوطه روش های قلمزنی و کنده کاری و طلاکوبی به عنوان وجه مشترک در روش و همچنین نقوش گیاهی و خط به عنوان بارزترین نقوش در میان آثار یافت شد.
منابع مشابه
بررسی فنی لایه چینی تزیینات طلاچسبان دوره صفوی در اصفهان
در این مقاله پس از مرو اجمالی واژهشناسی لایه چینی و تاریخ استفاده از تزئیینات برجسته طلاکاری شده در اروپا و ایران، تاریخ و فن اجرای این تزئینات در ابنیه دوره صفوی اصفهان با بررسی موردی نمونههایی از عالیقاپو، چهلستون و هشتبهشت موردبررسی قرارگرفته است. برای این منظور از آزمایشهای انجامشده به روش (SEM) برای تعیین ضخامت ورقه طلا و همچنین مشاهده ساختار میکروسکوپی لایه چینی تزئینات طلاچسبان اس...
متن کاملشناسایی رنگینهها و رنگدانههای به کار رفته در تزیینات و مرکب نسخ خطی قرآنی دوره صفوی
هدف: هدف پژوهش حاضر شناسایی رنگینهها و رنگدانههای بهکاررفته در تزیینات نسخ خطی قرآنی دورة صفویه با روشهای دستگاهی و مقایسة آنها با مواد ذکرشده در رسالههای کتابآرایی است. برای اهداف حفاظتی و مرمتی نیز باید مواد رنگدهنده شناسایی شود تا فرایند فرسایش و چگونگی پاکسازی و درمان آنها معلوم گردد. روش و رویکرد پژوهش: این پژوهش از نوع آمیخته است که گردآوری دادهها بر اساس اطلاعات حاصل از مطا...
متن کاملبررسی ویژگی های تزیینی قرآن نگاری مکتب شیراز عصر صفوی
نیمه اول صفوی یکی از اعصار طلایی هنر کتابت قرآن در ایران است و سبک ها و مکاتب هنری شاخصی در شهرهای مختلف تحت حکومت صفوی پدیدار شده است. یکی از مکاتبی که همواره در طول تاریخ ایران نقشی کلیدی در هنرهای مربوط به کتابآرایی ایفا کرده است، مکتب شیراز میباشد. نقطه اوج هنر تذهیب نسخ دست نویس و قرآننگاری در شیراز را باید در سال های قرن نهم و دهم ه. ق جستجو کرد. پژوهش حاضر در پی پاسخ به این سوال است ک...
متن کاملمطالعه تطبیقی ویژگی های ساختاری تزیینات طلاکاری دوره قاجار در اصفهان نمونه موردی: خانه های قدسیه، شهشهان و حقیقی
طلا کاری از جمله تزیینات ارزشمند و نفیس دوره قاجار است که در کاخ ها و عمارات دولتی و نیز در برخی از منازل اشراف و صاحب منصبان آن دوره، در کنار تزیینات دیگر، چشم نوازی می کند؛ وجود این گونه از تزیینات در هر یک از عمارات دوره قاجار، نشانگر شکوه، ارزشمندی و نیز جایگاه والای اجتماعی هر یک از بناها بوده و نمایی درخور شکوه و عظمت آنها را به تصویر می کشد.از آنجا که این آرایه نفیس و ارزنده با روش ها و ...
متن کاملبررسی جایگاه هنر دوره صفوی
عصر بالندگی و شکوفایی هنر ایران دوران سلجوقی و ایلخانی است و در زمان تیموریان به اوج می رسد. در حالی که از گذشته تاکنون مطالب بسیاری در مدح و ستایش صفویان گفته شده که بیشتر جنبه سیاسی دارد تا تحلیل و بررسی جدی در زمینه فرهنگ و هنر. تمرکز و یکپارچگی سازمان دولت صفوی باعث شد تا جمیع هنرها رونق گرفته و تولیدات فراوانی در تمامی زمینه های هنری انجام شود و بدین گونه بود که هنرها در این عصر به جهت کم...
متن کاملبررسی تطبیقی ویژگی های تزیینات آجرکاری خانۀ آخوند ابوی خرم آباد و خانۀ سوزنگر دزفول
معماری دورۀ قاجار را معماری خانه سازی و یا معماری خانه های مسکونی نامیده اند. در این دوره به علت افزایش جمعیت شهرنشینان، ساخت و ساز معطوف به ایجاد سرپناه و خانه برای مردم تازه وارد به شهر شد. در پی تحول سبک معماری در احداث خانه ها، کم کم اصلی ترین مفهوم فکری و کالبدی معماری ایرانی یعنی درون گرایی، جای خود را در شکل گیری خانه ها به برون گرایی میدهد. تزیینات معماری در این دوره وضع نازل تری را ن...
متن کاملمنابع من
با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید
ذخیره در منابع من قبلا به منابع من ذحیره شده{@ msg_add @}
نوع سند: پایان نامه
وزارت علوم، تحقیقات و فناوری - دانشگاه هنر - دانشکده هنرهای کاربردی
کلمات کلیدی
میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com
copyright © 2015-2023